p.i.p. Apostu Mihaela
Școala Gimnazială Zăvoi, Caraș-Severin
În perioada30 iunie-5 iulie 2025 am reprezentat Școala Gimnazială Zăvoi în proiectul „Spice formal education! – Non-formal education improves learners’ motivation.”
Coordonator mobilitate inspector școlar Clipa Cecilia Mirela
Finanțare prin programul Erasmus+, domeniul Educație Școlară,
Acreditarea 2022-1-RO01-KA120-SCH-000105851,
Proiectul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000215320,
Lider de consorțiu – Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin
Această experiență a însemnat mult mai mult decât un schimb profesional – a fost o deschidere reală către alte sisteme educaționale, către metode creative de predare și către natura ca spațiu autentic de învățare.
Timpul petrecut atât în sala de clasă, cât și în afara ei, ne-a reconectat cu misiunea noastră profundă de cadre didactice: aceea de a inspira, nu doar de a transmite cunoștințe.
Această mobilitate a contribuit esențial la dezvoltarea competențelor noastre transversale, la deschiderea față de metode inovatoare și la promovarea unei educații conectate la realitatea contemporană, la natură și la nevoile autentice ale elevilor
A fost o săptămână plină de entuziasm, cooperare și descoperiri valoroase.
Am explorat noi perspective educaționale, am descoperit metode non-formale inovatoare, care au promovat dialogul, respectul, incluziunea și am realizat cât de important este să învățăm într-un mod autentic, ancorat în realitate și deschis spre diversitate.
Am cultivat diversitatea, solidaritatea și empatia în echipele internaționale. Interacțiunile cu profesori din alte țări ne-au provocat să ne punem întrebări, să ne evaluăm propriile practici și să îmbrățișăm schimbarea. Am înțeles că educația în afara sălii de clasă – fie în aer liber, fie prin activități experiențiale – poate transforma procesul de învățare într-o aventură memorabilă.
Personal, fiecare zi a fost o experiență minunată, începând cu vizita la Pompeii, cu activitatea zilei, „Goose Chase toolkit Pompeii”, care ne-a provocat să regândim procesul educațional dintr-o perspectivă empatică și creativă, ridicând întrebări relevante precum: Cum pot fi transformate jocurile într-un model de învățare conștientă? Ce rol are coeziunea de grup în succesul actului educațional?
S-a continuat cu a doua zi a mobilității, care a început cu nerăbdarea fiecăruia dintre noi de a explora cât mai mult, de a ne cunoaște, de a împărtăși emoții, experiențe, așteptări, în comuniune unii cu alții, cu același scop.
Am fost primiți la CPIA Napoli Città 2-Scuola Statale per Adulti, Napoli, cu brațele deschise, cu prietenie, s-a prezentat agenda de lucru a formării, cu profesionalism, s-au clarificat detaliile administrative, pentru o experiență de învățare de neuitat, care scrie istorie pentru noi și școlile noastre. Fiecare participant și-a exprimat așteptările, nevoile de formare și obiectivele personale – un pas important în personalizarea parcursului educațional.
Am explorat conceptul de educație non-formală.
O activitate interculturală între profesorii din România, Germania și Italia a avut ca scop principal promovarea dialogului între culturi, schimbul de experiență profesională și îmbunătățirea metodelor de predare prin colaborare internațională.
Activitățile au vizat analiza sistemelor educaționale din cele trei țări participante, schimbul de bune practici, compararea metodelor de predare utilizate la clasă, precum și reflecția asupra modului în care valorile culturale influențează procesul educativ. Totodată, această întâlnire contribuie la dezvoltarea competențelor lingvistice și interculturale, cultivând toleranța și deschiderea față de diversitate și creând premisele unor viitoare parteneriate (proiecte comune, mobilități, etc.).
În plan informal, toți profesorii am avut ocazia să descoperim tradiții, gastronomie, obiceiuri și perspective educaționale diferite, într-un cadru colaborativ și prietenos, favorabil învățării autentice.
A treia zi, vine la fel de minunată. Tema zilei: Valori și atitudini
Alături de doamna formator profesor Silvia Pătru, am aprofundat conceptul de educație nonformală prin activități interactive, creative și reflexive, menite să sporească motivația și implicarea directă a participanților.
Subiectele principale abordate:
• Metode și strategii eficiente pentru integrarea educației nonformale în activitățile școlare.
• Modalități de dezvoltare a valorilor și atitudinilor elevilor prin învățare activă.
Activități-cheie:
„Bingo – Share your learning & life experiences” – joc de inter-cunoaștere care a facilitat împărtășirea experiențelor personale.
„Schimbă scaunul dacă…” – joc experiențial menit să stimuleze comunicarea și să evidențieze punctele comune dintre participanți.
Exemple de bune practici:
Am analizat proiecte școlare și activități concrete care contribuie la dezvoltarea empatiei, responsabilității și atitudinilor pozitive în rândul elevilor.
Evaluarea zilei:
Ziua s-a încheiat într-o atmosferă creativă și reflexivă, prin activitatea „Alege cartonașul ce te reprezintă”, unde fiecare participant a împărtășit, printr-un simbol vizual, experiența trăită și ce a învățat.
Cum să nu mă bucur și de a patra zi? Când am pășit dincolo de sala de curs și am transformat Coasta Amalfi într-un spațiu viu de învățare. Ziua a patra a mobilității noastre Erasmus+ a fost memorabilă, fiind dedicată interculturalității europene, cetățeniei active și învățării prin imersiune, într-un context autentic, marcat de frumusețea și diversitatea sudului Italiei. Străduțele pitorești din Positano, arhitectura specifică regiunii și atmosfera locală au facilitat învățarea contextualizată și reflecția asupra diversității culturale.
Vizita la Catedrala din Amalfi, edificiu reprezentativ cu influențe bizantino-normande, a oferit un cadru pentru înțelegerea moștenirii culturale italiene, în timp ce experiența de la Muzeul Hârtiei a permis descoperirea unei tradiții artizanale locale, cu valențe identitare și educative.
Portul din Amalfi a fost analizat din perspectiva adaptării geografice și urbanistice, oferind un exemplu concret de integrare a funcțiilor turistice și locale într-un context natural complex.
Întreaga zi a reprezentat o lecție aplicată de geografie, istorie, cultură și civism european. Prin schimbul intercultural, observația directă și învățarea activă, această experiență a depășit granițele unei simple vizite și a contribuit semnificativ la dezvoltarea unei viziuni europene deschise, critice și participative asupra educației.
Ultima zi a proiectului a fost un moment de reflecție și celebrare a tot ceea ce am învățat și trăit împreună in această mobilitate, am explorat noi perspective educaționale, am descoperit metode non-formale inovatoare și am realizat cât de important este să învățăm într-un mod autentic, ancorat în realitate și deschis spre diversitate.
Interacțiunile cu profesori din alte țări ne-au provocat să ne punem întrebări, să ne evaluăm propriile practici și să îmbrățișăm schimbarea. Am înțeles că educația în afara sălii de clasă – fie în aer liber, fie prin activități experiențiale – poate transforma procesul de învățare într-o aventură memorabilă.
Ne-am întors acasă mai bogați profesional și uman, pregătiți să implementăm ideile dobândite și să cultivăm un mediu educațional, care pune elevul în centrul procesului, cu respect pentru nevoile și ritmul fiecăruia.







