Dacă în conștiința comună se spune „teoria ca teoria, dar practica ne omoară”, ei bine, la Religie lucrurile stau destul de diferit: teoria este foarte bună, dar fără practică este o vorbărie goală.
Pentru a încununa un an foarte activ în ce privește cele duhovnicești, dar și pentru a răsplăti copiii care s-au implicat în activitățile desfășurate în acest (care au dat și roade bune), am decis să facem o activitate outdoor, intitulată „Pași spre liniște și credință la Mănăstirea «Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul» din Poiana Mărului”, coordonată de profesor Lungu Denis-Iasmin și profesor Șulea Mariela, de la ȘCOALA GIMNAZIALĂ ZĂVOI.
În colaborare cu Arhimandritul Rușeț Casian, duhovnicul Mănăstirii „Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul” și cu celelalte cadre didactice implicate am decis să implementăm o serie de activități care să-i ajute pe copii să sedimenteze informații și experiențe care se încadrează în disciplinele: Religie Ortodoxă, Istorie, Geografie, Biologie, Educație Socială și Limba și Literatura Română.
Pe lângă cunoştinţele dobândite sau consolidate, recapitulate în timpul acestei activități, elevii au avut ocazia să-şi educe conduita comportării într-un mijloc de transport şi într-un spaţiu public, dar și pe parcursul unei drumeții.
Am desfășurat întreaga activitate în cursul zile de 17 iunie între orele 09:00 și 14:00. La ora 09:00 am plecat microbuzele școlare de la Școala Gimnazială din Zăvoi, urmând să luăm copiii de la Școala Gimnazială din Măru și să me mergem împreună spre mănăstire. Acolo am fost întâmpinați de părintele Casian Rușeț și de maica stareță Olimpiada. Părintele are un talent deosebit în munca desfășurată alături de tineri, fapt care se datorează și calității sale de cadru universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Ilarion V. Felea”, din cadrul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad.
Sfinția sa a săvârșit, de la ora 10:00, o rugăciune în biserica mănăstirii, rugăgiune la care am participat cu toții, elevi și dascăli. După treminarea rugăciunii, am avut parte de o altfel de oră de Religie, ținută de această dată chiar în biserică. Părintele a răspuns întrebărilor copiiilor și i-a ajutat să identifice personajele și scenele din icoanele de pe catapeteasma bisericii.
De la ora 11:00 copiii s-au recreat în parcul mănăstirii, urmând să paricipe la un dialog catehetic și la un joc didactic intitulat Ce fac atunci când greșesc? Li s-a prezentat o versiune modernă a Pildei fiului risipitor, care i-a îndemnat să descopere unde au mai auzit acel episod legat de un fiu care pleacă într-o țară străină și, după ce-și cheltuiește tot ce-a primit de la tatăl său, se întoarce să-și ceară iertare părintelui îngăduitor, dar înțelept.
Jocul didactic a constat în împărțirea pe patru grupe a elevilor și crearea unei mice piese de teatru de către fiecare grupă în parte, alegând și un povestitor care să nareze ce se întâmplă în respectiva dramatizare. Tema abordată pentru scenetă a fost o situație în care noi sau altcineva greșește și cum putem ierta acea greșeală. Copiii au fost foarte inventivi, prezentând diferite situații: Grupa 1 a înscenat o situație familială, în care un copil nu ascultă de tatăl său și fuge de acasă, după multe peripeții în lumea escrocheriilor financiare se reunește cu părintele său, ajutat de agenții legii; Grupa 2 ne-a prezentat povestea unui conflinct între un grup de prieteni aflați în parc și modul în care trebuie gestionată o situație dificilă și tensionată care apare chiar în sânul unei comunități unite; Grupa 3 ne-a adus mai aproape de problemele actuale ale societății, evocând problema unui tânăr care intră într-un anturaj nefast și ajunge în pragul dependenței de substanțe etnobotanice, dar decide să-și mărturisească devierea în fațafamiliei; Grupa 4 ne-a învățat ce trebuie să facem atunci când acuzăm pe cineva pe nedrept și cum se gestionează ieșire violentă.
Cele patru scenete au fost jurizate de o comisie formată din maica stareță și două cadre didactice. Toți copiii au fost recompensați, iar grupa câștigătoare a primit și un „mare premiu”.
De la ora 12:30 s-a servit masa de prânz la trapeza mănăstirii, urmând ca de la ora 13:00 să se plece într-o scurtă drumeție spre Cheile Lacului. De la ora 14:00 s-a plecat înspre casa
În săptămâna aceasta, 16-20 iunie vom disemina acest proiect de sfârșit de an școlar, urmând să realizăm un portofoliu cu documentele și impresiile din excursie.
Grupul a fost format din 41 elevi ai claselor V-VIII de la Școala Gimnazială Zăvoi și Școala Gimnazială Măru, însoțiți de 5 cadre didactice, profesori de gimnaziu și consilierul școlar ai acelorași instituții, care a putut observa comportamentul și a-i consilia la nevoie. Au fost integrați elevi cu CES sau provenind din medii defavorizate.
Elevii au avut ocazia de a lucra în echipă, dar și de a cultiva compasiunea și înțelegerea. Acestea sunt elemente de temelie ale bunului mers al unei comunități închegate, așa cum este cea de pe Valea Bistrei.






